fredag 7 juni 2013

Sparris med ramslökshollandaise

Jo jag trodde nog att det var slut på ramslöken för min del. Min egen lilla planta blommar för fullt på innergården men själva bladen har vissnat nästan direkt efter att jag fått den. Men så när några vänner skulle komma på middag bestämde jag mig ändå för att gå ner till Cajsa Warg och köpa mig lite mer av dessa härliga blad. Till en rätt som denna som jag tänkt laga den kvällen krävs det inte många blad så det blir inte många kronor även om dessa dyrbara blad faktiskt kostar runt 500 kr kilot.

Förra gången som jag skulle försöka mig på hollandaise så skar sig den första, och den andra vågade jag inte vispa för mycket av rädsla för att även den skulle skära sig. Men så hittade jag det här receptet och av nån anledning vågade jag mig ändå på att prova igen och tänkte att i värsta fall får jag väl springa bort till ICA och köpa mig en burk hollandaise. Jag hade t.o.m sparat hälften av den köpa ramslöken utifall att den första batchen skulle skära sig. Det visade sig att jag faktiskt inte behövde oroa mig utan lyckades väldigt bra med första gången. Jag lyckades dock inte spara hollandaisen. Morgonen efter dagen före såg jag fram emot fin bacon, ett pocherat ägg och resterna av såsen men den hade stelnat som smör i kylen och skar sig när jag värmde upp den, även om jag gjorde på allra allra lägsta värme.

Egentligen hade jag tänkt servera vit sparris till hollandaisen men se jag var för sent ute! Säsongen för den vita sparrisen börjar ta slut och enda stället jag hittade vit sparris på var på Daglivs som sålde de sista stooooora sparrisarna för sjukt mycket pengar. Grön sparris finns fortfarande att få tag på så det fick bli det istället. 

Grön sparris med ramslökshollandaise och pancetta
4 pers

16 finfina gröna sparrisar, ju tjockare desto bättre
1 msk smör
salt
3 skivor av den finaste pancettan du kan hitta skurna i bitar

såsen
2 äggulor
2 msk citronsaft
150 g kylskåpskallt smör, i tärningar
10-15 blad ramslök, finhackade
cayennepeppar
salt, vitpeppar

Bryt sparrisarna så du får bort den grövre änden. Skala dem om de fortfarande ser grova ut. Koka dem i en stor kastrull i ca 10 minuter med smör och salt. Känn efter så de fortfarande har lite spänst.

Stek pancettabitarna i en stekpanna. Plocka upp dem när de fått en fin ljusbrun färg. Låt de rinna av på hushållspapper.

Lägg äggulorna, citronsaften i en kastrull och blanda. Ha kastrullen på allra lägsta värmen och ha i en tärning smör i taget samtidigt som du rör om konstant. När såsen tjocknat drar du av den från värmen och fortsätter ha i smörtärningar. Ha i cayennepeppar mot slutet och salt och vitpeppar. När såsen är klar har du i ramslöksbladen.

Lägg upp sparrisen på varsin tallrik, häll över såsen och strö pancettan över det hele.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar