lördag 26 januari 2013

Eggs Benedict & amerikanska pannkakor med hallonkompott

Jag har länge tänkt att jag skulle prova mig på Eggs Benedict, hade aldrig slagit en hollandaise förut och mina försök till bearnaise har inte heller varit så lyckade. Det som var kruxet för att kunna göra den här rätten var ju, vad ska jag ha i stället för bröd. Och så en dag kom jag på det, jag gör en amerikansk pannkaka utan socker! Nej, det blir inte riktigt samma konsistens men det funkar!! Det här receptet på pannkakor är gjort på bovetemjöl som jag nu har återgått till efter att ha haft några duster (!) med sojamjölet. För att göra pannkakorna separerar du gulan från vitan av ett ägg och vispar vitan hård. Gulan blandar du med 2,5 dl mjölk, 2,5 dl bovetemjöl, 1 tesked bakpulver och lite salt. Vik ner vitan i smeten och låt stå och vila en stund. Därefter steker du två plättar, ca 8 cm i diameter i smör. När du börjar se luftbubblor på pannkakan är det dags att vända på den. Nu blir det ju en massa smet kvar, som jag då blandade i 2 teskedar sucrin och stekte till vanliga amerikanska pannkakor av.

Pochera två ägg i kokande vatten med 1 msk ättika och 1 tsk salt. Stek baconet. Och sist, men absolut inte minst, gör du hollandaisen (anledningen till att jag vet detta är att vi faktiskt gjorde tvärtom, och började med hollandaisen som sen hann skära sig så det var bara att starta om).

Hollandaisen görs genom att blanda två äggulor och 1 msk vatten i en skål som man har över ett vattenbad. I en kastrull smälter du 100 g smör och tar bort alla orenheter och fetter så du har det skirade smöret kvar. Smöret hälls i äggblandningen lite i taget medan man samtidigt vispar. Smaka av med salt, peppar, citron och cayennepeppar. Fortsätt vispa tills såsen tjocknar. Eftersom det här var vårt försök nummer två var vi faktiskt lite fega med vispandet, den första blev fluffigare men ingen av oss vågade tänka på vad vi skulle göra om även den här skulle skära sig så vi tog det säkra före det osäkra och gjorde den inte lika tjock.

Lägg upp på en tallrik, först en pannkaka, sen bacon, sen ägget och till sist såsen överst. Så vackert!! Och ännu vackrare när du sen skär in i ägget och gulan rinner ut.


Till de vanliga pannkakorna kokade vi en hallonkompott på lite hallon, två matskedar vatten och lite sucrin. Låt koka ihop och häll över pankisarna. Vilken frukost det blev idag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar