söndag 7 oktober 2012

Ugnsstekt kyckling med tryffelmos, kaprisgremolata och rostad vitlök

Så var E tillbaka från London och med det även min matlagningslust. Helgen har inneburit häng med finaste H och C samt personalfest. En favoriträtt på söndagar som jag skrivit om tidigare här på bloggen är ju citronkyckling och det var den rätten som låg till grund även för kvällens middag men denna gång ville jag har lite mer smaker. Självaste kycklingen lagades på samma sätt, med citronskivor under skinnet och med citron och vitlök inuti kycklingen men denna gång åkte det även med rosmarin och timjan. Hela kycklingen gneds in med två matskedar sambal badjak innan den slängdes in i ugnen. Med i pannan åkte två hela vitlökar som hade kapats på toppen och som jag sedan ringlade olivolja och strödde på lite salt.

Till kycklingen gjorde jag en gremolata med kapris. Jag hittade ett paket saltinlagd kapris i kylen som jag blötlade i en halvtimme innan jag hackade den och blandade med en hackad vitlöksklyfta, rivet citronskal, citronsaft, olivolja och massor med persilja.

Jag har ju en variant på blomkålspuré som jag brukar göra men denna gång gjorde jag den genom att skippa senapen och äggulan. I stället hade jag i timjan och tryffelolja, vilket blev jättegott!

Efter dryga timmen var kycklingen klar och blev oerhört saftig. Gremolatan var fantastisk till kycklingen och tryffelmoset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar