tisdag 4 september 2012

Renskavsgryta med blomkålspuré

Jag är sämst på att hitta svamp i skogen. En endaste gång har jag lyckats hitta och då var det nog inte tack vare mig faktiskt. Idag använde jag de sista trattisarna från den turen.

Kvällens måltid blev renskavsgryta. Jag började med att steka en gul lök i smör. När den mjuknat lade jag i två vitlöksklyftor och steker lätt. Sedan bryner jag renskavet och därefter läggs svampen i som legat i blöt. Hittills är grytan rätt torr. Idag åkte det med en skvätt konjak med innan jag hällde på svampspadet och kycklingfond. När det puttrat ihop tillsätter jag grädde och lite soja (inte för mycket, det är rätt salt redan).

Till detta serverades en väldigt god blomkålspuré som gjordes genom att koka blomkålsbuketter i saltat vatten. Låt koka 10 minuter och häll sedan av vattnet. Purea blomkålen och häll på en skvätt grädde. Ställ tillbaka på plattan så den håller sig varm. Tillsätt två teskedar fransk senap, salt och peppar. Stäng av plattan så puren inte kokar mer. Blanda i en äggula. I originalreceptet skulle man ha färsk oregano men det hade inte jag så det fick bli en matsked frysta franska örter.

Som tillbehör serverades brysselkål med lite smör på.


Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar