måndag 3 juni 2013

Smoky jalapeno burgers

Du skall inga andra burgers hava jämte mig. På riktigt så tror jag att denna kvalar in bland mina topp tio burgare EVER och troligtvis även bland topp tre. E var inte riktigt lika nöjd. Han tycker tydligen inte om den rökiga smaken. Synd för honom, säger jag bara, för den här kommer serveras många gånger. Chili burgers är en klar favorit här hemma, men den här gången tog jag den enkla chili burgern till en helt annan nivå. Vi lyxade dessutom till det med rågbröd snarare än med salladsblad. Och så majonnäs, fransk senap, rödlök, sallad

Smoky jalapeno burger
4 burgare

500 g nötfärs
2 jalapenos, kärnorna urtagna, hackade
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk fransk senap
1 tsk liquid smoke
1 ägg
salt, peppar
matolja
8 skivor prästost

4 st Fazer Aktiv råg
sallad
rödlök
tomat
fransk senap
majonnäs

Blanda alla ingredienser utom matoljan och osten och rör ihop den till en smet. Platta ut fyra fina runda burgare. Vänd dem i matoljan. Lägg på grillen i ca 5-10 minuter. Lägg på osten efter att du vänt burgarna. Servera med grillat bröd och alla tillbehör du kan tänka dig. Kom ihåg att det är sjukt mycket socker i ketchup!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar