lördag 8 juni 2013

Machaca - rödvin- och kakaobrässerat högrev

Mitt 6 juni. Denna fantastiska dag med strålande sol och dessutom nationaldagsfirande. Alla verkar glada, picknickar i parker i stan och viftar med svenska flaggor. Vi vaknar tidigt, hurrar för det fina vädret, packar bilen och åker ut mot sommarstället. Väl där frågar vi varandra, vad ska vi göra för att fira den här dagen? Vi lagar god mat och skålar kommer vi fram till, och ja för en annan kan det ju verka som att vi inte gör något annat och det är nog sant men denna gång skålade vi och önskade varandra happy nationaldag, för det verkar vara det folk säger till varandra på denna dag, eller? Middagen den dagen var väldigt svensk för vad kan vara svenskare än tacokväll? Någon sa till mig att tacopaj är den vanligaste middagen hos svenska familjer på fredagar. Stämmer det? Själv har jag aldrig ätit tacopaj och något inom mig tar spjärn mot hela konceptet fredagsmys i allmänhet och tacopaj i synnerhet, men ok när jag sitter där med sjuttioelva knoddar så kanske också jag slänger ner allt som jag tycker är gott i ett och samma pajskal. (Det är då mina vänner som kött och bea-pajen kommer att uppfinnas!) Man ska inte döma förrän man gått i den andres skor, eller hur säger man? Kanske någon vill omvända mig och bjuda mig på en hejdundrandes tacopaj någon gång? Förbered dig på att jag rynkar på näsan när jag inser att det är vad som serveras till huvudrätt, men ge mig tid, jag kommer att komma över det och äta upp hela pajen. Nåja, hur som, nu kände jag att jag gick ifrån ämnet som var hur fantastiskt underbar min nationaldag var och hur grytan fick puttra medan vi jobbade hårt...



För ett tag sedan var jag och E bjudna hem till några vänner på mexikansk afton med tequilaprovning och fantastisk mat. Min vän är sjukt grym på att laga texmex, och för att det ska bli bra släpar hon hem ingredienser från länderna i väst i sin resväska, något jag alltid förundras över eftersom hon också lyckas köpa tio nya Marc Jacobs-väskor och 70 klänningar. Där har vi verkligen en resväska som sväljer mycket. Jag kanske får låna den när vi åker till USA i september? I alla fall är dagens rätt inspirerad av finaste S och hennes fantastiska mole som hon serverade oss under den där kvällen då tequilan flödade. Det som kännetecknar både mole och machaca är inslaget av choklad i de båda. Jag är sedan tidigare dödsförtjust i den rökiga smaken i exempelvis chili och pulled pork men banne mig jag tror att den här mjukare smaken när man blandar i kakao är ännu bättre. Den här rätten serverade vi med fullkornstortilla, sallad, tomat, rödlök, creme fraiche och guacamole. Väldigt enkel att laga för den klarar sig själv under hela tiden i ugnen men tänk på att starta i tid.


Machaca - rödvin- och kakaobrässerat högrev
4 pers

900 g högrev, i bitar
3 msk matolja
1 msk spiskummin
2 msk svartpeppar
1 msk koriander, malen
1 msk salt
3 msk bovetemjöl
1 msk paprikapulver

1,5 dl kaffe
1 jalapeno, hackad
1 lök, i halvor
8 vitlöksklyftor, hackade
1 lime, saften och köttet
2 tomater, skalade och hackade
3 dl rödvin
1 dl vatten
4 lagerblad
1 kanelstång
1 rågad msk kakao 
2 tärningar kalvbuljong

Släng köttet i en påse och blanda i spiskummin, peppar, koriander, salt, bovetemjöl och paprikapulver. Förslut påsen och blanda runt så köttet täcks. Häll matolja i en panna och stek köttet på väldigt hög värme så det blir väl brynt. Inte för många bitar åt gången! Lägg de färdigstekta bitarna i en ugnssäker gryta med lock och ha i alla övriga ingredienser. De flytande ingredienserna bör nästan täcka köttet. Lägg på locket och ställ in grytan i ugnen på 160° i 3 timmar. När tiden gått ta ut grytan. Plocka ur löken och lagerbladen. Plocka upp köttbitarna och dra isär dem med gaffel så det blir i småbitar. Lägg tillbaka dem i grytan och placera grytan på spisen och låt puttra i en timme till tills det kokat ihop. Smaka av under tiden. Behöver det mer salt? Eller mer syra? Servera!


Jo just det, en kollega hittade i en tidning bästa vinerna under 60 kronor häromdagen. Det är ett måste att hitta ett billigt och gott vin som man kan dricka hela sommaren utan att ruinera sig. Vi har i alla fall köpt alla viner på listan för att se vilket som faller oss i smaken och jag måste säga att kvällens vin verkligen gick hem. Dessutom skulle det, enligt Expressen, passa väldigt bra till tacokvällar vilket det också gjorde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar