tisdag 22 januari 2013

Oxsvansgryta med gremolata och saffransrisotto gjord på matvete

Jag är ledig idag också efter att ha jobbat med en liten tillställning i helgen. På mina lediga dagar, liksom de dagar jag jobbar, lägger jag den mesta av min lediga tid på att fundera ut vad jag vill laga. Så idag har jag preppat inför morgondagens mellanösterntema samt för fredagens middag med E. Men jag har även kokat en gryta på oxsvans (extrapris på daglivs denna vecka) som görs lite osso buco-style idag med strödd gremolata över grytan och en krämig saffransrisotto bredvid. 

Oxsvansgryta med gremolata och saffransrisotto gjord på matvete
4 pers
 
1 kg oxsvans
6 vitlöksklyftor, hackade
1/4 purjolök, skivad
2 morötter, skurna i slantar
bovetemjöl
smör
2 stora tomater, skurna i bitar
2 dl rödvin
1 kapsel fond du chef oxbuljong
2 lagerblad
salt, peppar
1 msk citronskal, hackat
3 msk persilja, finhackad
2 dl matvete
1 gul lök
1 dl vitt vin
0,5 paket saffran
1 hönsbuljongtärning
parmesan, riven

Grytan görs genom att en massa grönsaker steks i lite smör, för min del bidde det 4 vitlöksklyftor, 1/4 purjolök, några babymorötter skurna i bitar. När allt har mjuknat tar jag upp dem och häller i lite olja och smör igen och steker oxsvansbitarna som jag först mjölat med bovetemjöl. När oxsvansen fått färg har jag i grönsakerna igen och har i två stora hackade tomater och ett glas rött vin. Vinet får koka in innan jag fyller på med oxbuljong så det täcker, och så lite salt, peppar och två lagerblad, och sen på med locket och låter puttra först i ett par timmar med lock. Därefter ett par timmar utan lock. Jag skummar av fett och andra orenheter med jämna mellanrum. Innan servering plockar jag upp benen och tar av köttet. Själva såsen silas så man får bort alla överkokta grönsaker. Och så i med köttbitarna i såsen igen.

Till grytan görs en hederlig gremolata på vitlök, persilja och citronskal. Bara hacka allt och blanda. Enkelt och supergott!

Dessutom gör jag en risotto på matvete. Jag börjar med att steka lök och vitlök mjukt innan jag har i matvetet och lite saffran och därefter en skvätt vin. Jag låter alkoholen koka bort innan jag smular i en hönbuljongtärning och fyller på med vatten allteftersom att det kokar bort. Avslutar med lite parmesan på toppen.

Det här en fantastisk festrätt som kommer att slå alla dina vänner med häpnad. Att jag lagar det en vanlig tisdag var bara för att jag var sugen och hade tiden som den här rätten kräver! Det skulle vara sockerärtor till rätten men jag glömde bort dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar