söndag 27 januari 2013

Friterad kyckling som pocherats i masterstock

Igår när jag satt och tittade på Masterchef Australia började jag fundera på det här med masterstock som de ofta pratar om. Så jag började googla och upptäckte att det är en sorts kinesisk buljong som man fryser in efter användning och återanvänder gång på gång år efter år. På det sättet blir smakerna i buljongen starkare och mustigare så jag tänkte why not, vi provar! Att komma på att man ska prova något en söndageftermiddag innebär att man inte kan gå till systembolaget för att införskaffa det shaoxingvin som krävs till rätten utan man får klara sig på de vitvinsslattar som vårt kylskåp erbjuder.

Friterad kyckling som pocherats i masterstock
4 pers (eller två jättehungriga personer som vi var)
 
3 dl vitt vin
vatten
3 dl soja
0,5 dl sucrin
2 stjärnanis
1 kanelstång
4 vitlöksklyftor, skivade
3 cm ingefära, skivad
2 schalottenlökar
2 hönsbuljongtärningar
2 peperoncinis
 
1 dl bovetemjöl
1 burk sesamfrön
2 dl riven parmesan
2 äggvitor
jordnötsolja till friteringen

Utöver vitt vin (ca tre dl) innehåller en masterstock en stor gryta med vatten, 3 dl soja, 1/2 dl sucrin, 2 stjärnanis, en kanelstång, fyra skivade vitlöksklyftor, en tumme skivad ingefära, två sharlottenlökar, två kycklingbuljongtärningar och 2 peperoncinis. Allt detta får koka upp och sen puttra på svag värme i en halvtimme. Där har du buljongen.

Det jag hade tänkt göra med buljongen idag var att pochera en hel kyckling där i. Det tog ca 30 minuter att pochera kycklingen och därefter fick den svalna på terassen i buljongen. När kycklingen  hade kallnat styckade jag den och torkade av bitarna (obs viktigt! jag har finfina brännmärken på ena handen från när olja började spotta). Därefter dubbelpanerades bitarna precis som igår i först bovetemjöl, sen vispad äggvita, sen finriven parmesan och sesamfrön och så friteras bitarna i jordnötsolja.

För att spara buljongen silar du den bara och häller upp den i vad det nu är du tänkt frysa den i. Alternativt spara den i kylen men då bör du nog använda den varje vecka.

Kycklingbitarna serveras med en dumplingsås samt majonnäs och sweetchilisås blandat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar