tisdag 6 november 2012

GI-fiskgratäng med egengjord räkfond

Vad svårt det är att komma igång med GI igen när man väl tagit en paus. Det har varit så mycket annat, med jobb och allt att jag inte har hunnit fundera ut vad vi ska äta på kvällarna. När E sedan åker iväg till Afrika blir det extra svårt att motivera sig själv till att laga något. Att läkaren dessutom ordinerat vitt bröd och inga fibrer till E som måste ta hand om magen sin, gör ju inte saken bättre. Men nu tänkte jag ändå att jag skulle försöka komma igång igen! Heja heja!

Idag var vi båda sugna på fisk så vi bestämde oss för att göra en fiskgratäng. Naturligtvis var skaldjursfonden slut och ingen av oss hade lust att gå ut och handla igen. Vilken tur vi hade då när vi kikade i frysen och hittade en påse med räkskal från senaste räkfrossan! Dessa åker ner i kastrull med smör och en halv lök, skalet får gärna vara kvar på löken! När dessa har fräst ett tag häller jag på en skvätt konjak som får koka in. Därefter en matsked ungefär med tomatpuré, en tesked med harissa och några vitlöksklyftor som bara krossats och slängts i. Låt allting puttra ihop innan du häller på med vatten så det täcker. Detta får sedan koka i en halvtimme. Smaka av med salt och vitpeppar. Sila och häll tillbaka buljongen i kastrullen som sen får koka så länge som du har tid till. Voila! Ungefär hälften av buljongen åker in i frysen, det blir en god räksoppa någon dag. Resten blandades med grädde och dill. Jag försökte reda den med bovetemjöl men jag tyckte inte att det funkade. I en ugnsform hade jag redan lagt i torsken och även rivit sönder ett paket surimisticks (ja jag vet, ingen höjdare men de fanns i frysen. Lika bra att använda tänker jag) som jag strött över fisken. Därpå hällde jag gräddkoket och öste på med riven ost. In i ugnen en halvtimme på ca 200°. Till detta åt vi kokt savoykål, vilket kanske inte var det mest spännande eller mättande men jag får skylla på att hjärnan ännu inte är i GI-mode. Tyvärr är det svårt att få fiskgratäng att se sexigt ut på tallriken men smaken var fantastisk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar