onsdag 3 oktober 2012

Vinkokta musslor med chorizo

Nu när det är säsong för så mycket skaldjur, passa på att äta det ofta! Idag skulle det bli någonting enkelt eftersom E har åkt till London och jag nu ska vara hemma själv till söndag. Men när jag klev in Daglivs och såg att de säljer musslor för trettio spänn nätet så kunde jag inte låta bli. Jag hade tänkt att laga moules au curry, dvs currymusslor. Musslor av alla dess slag är supervanliga i Frankrike. Ofta finns det inte bara vanliga vinkokta musslor på menyn utan även i currysås, roquefortsås ja you name it! När jag bodde i Aix fanns där en restaurang som var öppen 24 timmar om dygnet och som serverade alla dessa variationer av musslor - fantastiskt, eller hur! Tänk att man alltid kunde få urgoda musslor vilken tid på dygnet man än blev sugen!

Nåja, väl hemma började jag tvätta musslorna och skapa bort orenheter och det skägget. I kylskåpet låg det skivad chorizo från E och companys herrmiddag i lördags. Ja, då kunde jag ju inte annat än byta kryddning. Jag fräser lite smör i en traktörpanna och lägger i musslorna och en skvätt vitt vin. Lägg på locket och låt koka tills musslorna har öppnat sig. Ställ ett durkslag i en skål och häll över musslorna. Spara spadet! I pannan lägger jag i en ny klick smör och fräser lök och vitlök tills det är mjukt. Därefter har jag i den skivade chorizon och lät fräsa med. Häll i en skvätt av spadet och låt koka ihop och därefter en skvätt grädde. Smaka av och salta och peppra. Sen i med musslorna i gräddsåsen och blanda runt. Lite persilja på toppen och klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar